woensdag 19 februari 2014

"Polen, huh? Wat ga je daar toch doen?"

Hoewel ik tegen iedereen gezegd heb dat ik geen blog ging bijhouden, kon ik het toch niet laten. Ik weet niet hoe vaak ik hier berichten ga plaatsen, maar ik wilde iedereen toch iets vertellen over mijn eerste indrukken van Polen en Krakau in het bijzonder.

De vraag die mij de afgelopen maanden het meest gesteld is: waarom ga je in godsnaam naar Polen? Tja, die vraag heb ik mezelf ook wel eens gesteld moet ik eerlijk bekennen. Toen ik met mijn studie euroculture begon was Polen eigenlijk een land wat al niet meer op mijn lijstje stond. Ik had de traditionele vooroordelen over Oost-Europa (grijs, kil, industrieel) in mijn hoofd en Oost-Europa was ook niet meteen een richting waarin ik me wilde specialiseren. Ik was er op dat moment van overtuigd dat ik naar Spanje of Italië zou gaan. Mijn plannen veranderde echter gedurende het semester en in het bijzonder toen ik de definitieve lijst met vakken voor het tweede semester kreeg. Tijdens het afgelopen semester kreeg ik de mogelijkheid om me meer te verdiepen in Polen voor een presentatie en dat stimuleerde mijn interesse voor het land en de regio. De mogelijkheid om me meer te verdiepen in de regio Oost-Europa werd daardoor een stuk aantrekkelijker voor mij. Daarnaast biedt de Jagiellonian University, waar ik dit semester studeer, vanaf dit jaar ook een vak aan in over Latijns Amerika, een regio waarin ik al jaren geïnteresseerd ben en waar ik graag meer over wil leren. Dus ineens werd de universiteit die eigenlijk al afgevallen was mijn nummer 1 (tot grote verbazing van mijn omgeving), en nu zit ik dus sinds maandag in Krakau Polen!

Mijn eerste indrukken van Polen zijn absoluut positief! Krakau is allesbehalve een grijze stad. De stad staat vol oude, kleurrijke gebouwen, en voldoet totaal niet aan het stereotype beeld wat veel mensen (waaronder ikzelf) hebben/hadden van steden in het voormalig Oostblok. Daarnaast is het een heel bruisende, jonge, stad. Met jong bedoel ik niet dat het een nieuwe stad is, maar dat er veel jonge mensen wonen. Ongeveer 25% van de inwoners van Krakau is student, wat betekent dat er ook veel te doen is voor studenten. Het weer valt me ook reuze mee. Het is hier ongeveer 7 graden en hoewel het vandaag een grijze dag is, heeft gisteren een groot deel van de dag de zon geschenen. Ik moet wel eerlijk toegeven dat dit weer volgens de inwoners van Krakau echt uniek is voor de tijd van het jaar....normaal is het hier ruim onder 0 in ligt er een ruime hoeveelheid sneeuw in deze periode, maar dit jaar dus klaarblijkelijk niet (maar wat niet is, kan natuurlijk nog wel komen....). Van mijn huisgenoten heb ik vernomen dat de lucht hier in Krakau over het algemeen wel meer grijs dan blauw is gedurende de winter. Dit komt doordat Krakau eigenlijk in een dal ligt en omringd wordt door bergen, waardoor de wolken boven de stad blijven hangen. Met regen valt het daarentegen wel erg mee (hoewel het wel redelijk vochtig is buiten).

Nu ik het toch over mijn huisgenoten heb, kan ik misschien ook meteen wat vertellen over mijn nieuwe kamer hier in Krakau. Ik woon in een appartement met 5 andere, internationale, studenten (3 meiden en 2 jongens). Ons appartement is letterlijk een lange gang met deuren naar de verschillende kamers, de keuken, badkamer, en het toilet. Alles ziet er netjes uit, en moet eerlijk toegeven dat mijn kamer hier beter onderhouden is dan mijn kamer in Groningen. Het is wel even wennen om de keuken te moeten delen (in Groningen had ik de luxe van een eigen keukentje), maar dat went vast vanzelf. Het delen van de keuken heeft daarnaast wel als groot voordeel dat je makkelijk in contact komt met je huisgenoten, en je makkelijk een praatje met ze kan maken. Mijn huisgenoten zijn ook erg behulpzaam in mijn integratie proces. Sommige van hen zijn voor een jaar in Krakau, en wonen dus al een half jaar hier in huis. Zij weten dus alle ins en outs van de stad al, en dat is voor een newbie zoals ik erg handig. Zo heeft een van mijn huisgenoten me meteen de eerste avond laten zien waar de supermarkt is, en me geholpen met mijn eerste boodschappen. Boodschappen doen is hier echt een hele uitdaging omdat de Poolse taal echt onmogelijk is om te begrijpen. Er zitten bijna geen parallellen tussen Pools en andere west Europese talen, en de taal gaat echt mijn grootste uitdaging van het leven in Polen worden. Er zijn wel wat mensen die Engels spreken (vooral onder jongeren), maar er zijn ook echt nog een hoop mensen die niks anders dan pools verstaan en spreken. Ook op producten in winkels staat vaak alleen de Poolse beschrijving, dus soms koop je echt maar iets op de gok.  Het wordt dus een proces van trial and error om erachter te komen wat ik wel en niet moet kopen. Gelukkig is het eten hier een stuk goedkoper dan in Nederland, dus als je een keer per ongeluk iets koopt wat niet goed bevalt, heb je er geen fortuin aan uitgegeven. Uit eten gaan is hier trouwens ook super goedkoop. Gisteren gelunched met klasgenoten, en ik was voor een warme maaltijd met een drankje € 3, 10 kwijt (en ik zat echt helemaal vol!). We hebben het traditionele Poolse gerecht pierogi gegeten, wat een soort envelopjes van ongerezen deeg zijn. De envelopjes worden gevuld met verschillende soorten vulling zoals kaas, kip, vlees, groenten, of een combinatie van verschillende ingrediënten. Het was erg lekker, en het is zeker een aanraders als je ooit Polen bezoekt!

Deze "eerste indruk blog" is ondertussen alweer langer geworden dan ik gepland had, dus ik hou het hier maar even bij. Overmorgen heb ik de introductiedag van de studie, en daar heb ik al erg veel zin in, en maandag beginnen de colleges en ik ben erg benieuwd hoe dat allemaal zal gaan!

Pozdrowienia z Polski!