zondag 2 maart 2014

Alaaf vanuit Krakau!

Goedemiddag mensen!

Er is alweer ruim een week voorbij sinds mijn vorige bericht, en ik vond het tijd voor een nieuwe update! Na twee weken in Krakau begin ik enigszins gewend te raken aan het ritme van de stad en het leven hier. De taal is nog steeds een uitdaging, maar met Engels, basic pools en veel handen en voeten werk kom je een heel eind. Verder moet je hier behoorlijk wennen aan de lucht...ja, de lucht. Krakau is een stad met een van de hoogste percentages luchtvervuiling binnen Europa (zie dit artikel), en dat merk je. Ik heb gehoord dat een dag de lucht van Krakau inademen gelijk staat aan 12 sigaretten op een dag roken. Als je hier een paar dagen bent merk je het nog niet echt, maar na een week begin je hier de effecten toch echt wel van te merken (buiten adem, hoofdpijn etc). Gelukkig gaan de meeste verschijnselen ook wel weer weg als je eenmaal een beetje gewend bent aan de lucht, maar echt prettig is het niet. Een belangrijke reden dat de lucht hier zo vervuild is, is het feit dat een groot deel van de huishoudens hier de verwarming nog stookt op Kolen (als je hier 's avond buiten loopt, ruik je dat ook). Daarnaast ligt Krakau in een dal, en de vervuilde lucht van de industrie die buiten de stad ligt, zakt dus in dit dal, wat ook weer bijdraagt aan het hoge percentage vervuiling. Al met al, is Krakau wat dit betreft dus niet echt een gezonde stad, maar gelukkig zijn er veel meer voordelen dan nadelen aan deze stad, dus laat de slechte lucht je er niet van weerhouden om deze mooie stad te bezoeken :)!

In mijn vorige blog schreef ik dat ik op vrijdag een introductiedag zou hebben. De introdag was ontzettend gezellig en leerzaam. De dag vond plaats op Przegorzały Castle, het "hoofdkantoor" van Euroculture hier in Krakau. Het kasteel (zoals ik Przegorzały Castle voor het gemak vanaf nu zal noemen) ligt op zo'n 7 km buiten Krakau op een heuvel, en is een echt kasteel(tje)! Je waant je bijna in Harry Potter sferen. De tocht naar het kasteel is erg bijzonder, want de makkelijkste manier voor ons om het kasteel te bereiken is per minibus. De minibussen hier zijn echter niet vergelijkbaar met de minibussen in Nederland, en het is daarom altijd spannend of de bus daadwerkelijk de top gaat halen, of dat je halverwege uit moet stappen omdat de bus anders niet verder naar boven komt (op drukke moment zit de bus echt bomvol en dan lukt het dus niet om boven te komen). Gelukkig heb ik tot nu toe nog niet naar boven hoeven lopen, maar het zou me niet verbazen als dat deze maanden nog een keertje gaat gebeuren. We werden vorige week vrijdag welkom geheten door coördinator Luc en student advisor Juan van het Euroculture programma. Beide zijn enorm enthousiast en dat gaf meteen een positieve indruk van het programma. Luc en Juan hebben ons wat basic info over euroculture en de stad krakau gegeven, en daarnaast hebben we een rondleiding gehad van de verschillende locaties waar we les zullen hebben (zowel op het kasteel als in het centrum van de stad). Een van die locaties was de universiteits bibliotheek, en een bezoek aan die bibliotheek heeft me echt doen realiseren hoe verwend ik ben in Groningen! In Groningen ben ik gewend om alles via een online catalogus op te zoeken, en de universiteit heeft ook een grote collectie e-books en e-journals die je gewoon vanuit thuis op je computer kan lezen. In krakau is dit nog niet het geval...hier is een deel van de collectie wel te vinden via een online catalogus, maar e-books en e-journals kun je alleen op de computers van de bibliotheek bekijken (en aangezien ze daar zo ongeveer maar 3 computers voor hadden, gaat dat geen succes worden). Als je in de gehele collectie wil zoeken, moet je dat doen via de papieren catalogussen die in de bibliotheek staan (vergelijkbaar met wat je op dit plaatje ziet). Daarnaast kun je een groot deel van de boeken alleen in de bibliotheek bekijken en mag je ze dus niet mee naar huis nemen...en als je boeken wel mee naar huis mag nemen, mag je er maar max 4 lenen. De UB hier is dus wel even wennen. Daarnaast leek het me niet echt de meest prettige ruimt om te studeren, dus dat is ook erg jammer aangezien ik in Groningen regelmatig in de UB studeerde of aan papers werkte.

Luc en Juan hebben ons ook geholpen met het krijgen van een openbaar vervoer abonnement voor de komende 5 maanden. Dit abonnement wordt op je studentenkaart gezet, en de kaartcontroleurs kunnen met een speciaal apparaat je kaart lezen en dus zien dat je een abonnement hebt. Het abonnement voor het openbaarvervoer is trouwens ook weer een goed voorbeeld van hoe goedkoop Krakau in vergelijking met Nederlands is. Voor een studenten abonnement van 5 maanden ben ik 45 euro kwijt, en hiermee kan ik onbeperkt met het openbaar vervoer reizen binnen de stad Krakau. Dat laatste is wel belangrijk om in de gaten te houden ben ik gisten achter gekomen...gisteren heb ik namelijk mijn eerste boeten in mijn leven gekregen voor "zwart rijden"! We gingen gisteren met een groepje studenten naar de zoutmijnen van Krakau (erg indrukwekkend, en zeker een aanrader voor als je de stad wil bezoeken!). Wij dachten dat de zoutmijnen nog binnen de zone van ons abonnement viel, dus toen 3 controleurs de bus instapte maakte wij ons nergens zorgen over....echter bleek de bushalte van de zoutmijnen twee (!) haltes buiten de zone te liggen, en hadden we dus eigenlijk een kaartje van 2 zloty (50 eurocent) moeten kopen. De controleurs hier in Krakau hebben een enorme slechte naam, dus wij zagen de bui al hangen. In eerste instantie wilde ze dat we een boete van 240 zloty zouden betalen, en aangezien we geen officieel document met ons Poolse adres hadden moest dat in cash. Natuurlijk had niemand dit bij, dus gelukkig konden we met wat zielige blikken en door het feit dat we nog maar net een week in Krakau waren de boete omlaag praten naar 60 zloty. Het ergste van alles is nog dat je eigenlijk weet dat de controleurs het in eigen zak hebben gestoken, want ze hebben geen bon uitgeschreven...maar voor de volgende keer weten we in ieder geval dat we zeker een kaartje moeten kopen, anders wordt het een duur grapje! (ook weer een tip voor mensen die naar Krakau gaan: koop altijd een kaartje in de bus/tram en zorg dat je het ook afstempelt in de stempel automaat, anders kunnen de controleurs echt enorm moeilijk doen! En nog een belangrijke tip van een van mijn klasgenoten: geef nooit je paspoort of ID kaart als ze om legitimatie vragen...geef je rijbewijs of iets anders waar je naam op staat, want mijn klasgenoot heft al verschillende keren meegemaakt dat touristen honderden zloty moesten betalen om hun paspoort van de controleurs terug te krijgen! Wees gewaarschuwd!).

Afgelopen maandag had ik een tweede introductie dag, namelijk de introductie dag van het centrum for European Studies (CES). Euroculture is onderdeel van het CES, en het CES verzorgt ook verschillende colleges in het Engels en ontvangt elk semester ook een groep internationale studenten. Dit semester zijn er 10 Amerikaanse bachelor studenten op het CES, en maandag kregen de euroculture studenten de mogelijkheid om deze studenten en de ouderejaars van het CES en het Euroculture programma te ontmoeten. Het was een erg gezellige dag met een lunch, stadswandeling, introductie spelletjes, en een drankje achteraf, en het was leuk om de mogelijkheid te krijgen om andere internationale studenten te ontmoeten.

Naast alle leuke activiteiten begon deze week ook het wat serieuzere gedeelte van mijn uitwisseling, namelijk de colleges. Afgelopen week heb ik nog maar twee van de vier colleges die ik in totaal heb gehad, maar beide zijn goed bevallen. Het zijn interessante vakken met leuke en goed docenten, dus ik ben erg benieuwd hoe de rest van dit semester zal zijn. Ik volg dit semester dus 4 vakken: 1. Younger Europe? Eastern Frontiers of Europe, 2. Latin America and Europe: The past and present of a special relationship, 3. Eurocompetence II: project management and intercultural communication, 4. Methodology course. Daarnaast hebben we de mogelijkheid om extra vakken te nemen die binnen CES worden aangeboden. Ik heb een aantal van die vakken deze week "uitgeprobeerd" maar geen van de vakken sprak me echt aan, dus ik ga me waarschijnlijk focussen op de vakken van Euroculture. Daarnaast hebben we de mogelijkheid om Pools voor beginners te volgen, maar aangezien ik hier maar voor 4 1/2 maand ben, en op dit moment niet weet of ik hier nog terug kom, heb ik besloten om dit ook niet te volgen (Pools is echt een super moeilijke taal waar veel tijd in gaat zitten, en ik geef er de voorkeur aan om mijn tijd dan toch in mijn andere vakken te stoppen). Ik heb nog wel bij Luke geïnformeerd of er mogelijkheden waren om Spaans te volgen dit semester, maar helaas wordt er dit semester geen Spaans aangeboden. Hij ging nog kijken of hij eventueel een andere mogelijkheid kan vinden, maar anders ga ik proberen om via zelfstudie mijn spaans wat op te krikken :).

Zo nu zijn jullie allemaal weer een beetje op de hoogte van mijn leventje hier in Krakau. Ik wil iedereen bij deze ook een hele fijne carnaval toe wensen! (Pap, succes met de optocht! Hoop dat alles goed is gegaan. De foto op facebook ziet er in ieder geval leuk uit!) En hopelijk tot snel!

groetjes Laura

(ps: ik ben met Pasen een weekend in Nederland, dus wie weet zie ik sommige van jullie dan wel!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten